Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
2006 r.
Wielgie/ Bydgoszcz
1596 cm3
102 KM
12.30 s
Skoda Octavia drugiej generacji z 2006 roku jeszcze z przed liftingu z nieśmiertelnym wręcz kultowym tym razem benzynowym silnikiem 1.6 MPI w odmianie kombi, klasyk gatunku. Samochód został sprowadzony z Holandii co najważniejsze nie uczestniczył w żadnym zdarzeniu drogowym, a tym bardziej w wypadku. Druga niepowtarzalna zaleta auto to, to że do samego końca był serwisowane w ASO Skody w Amsterdamie, co zostało potwierdzone. Co do wyposażenia jest to wersja Ambition więc najuboższa również nie jest. Mamy w niej między innymi ABS, 4 poduchy, wspomaganie, elektrykę przód, centralny zamek, elektrycznie ustawiane lusterka, tempomat, halogeny, fabryczne radio, fotele z regulacją lędźwiową oraz regulacją na wysokość fotela pasażera, isofix, podłokietnik z tyłu, wspomaganie.
Najważniejszy mod to zmiana przełożenia 5 tego biegu z 0,84 na 0,74 za pomocą podmiany dwóch zębatek na 02T 311 361 B - ilość zębów 37
oraz 02T 311 158 P - ilość zębów 50
Poza tym domontowałem:
- oryginalny podłokietnik przód z nawiewami, gniazdem ładowania usb i uchwytem na kubet w tylnej części
- schowek na okulary w podsufitce
- alu felgi lato wieloramienne rial 16x7 ET48, 205/55/16 Goodyear Efficientgrip Performance
- alu felgi zima Rial Riga 16x7; ET42 205/55/16 Goodyear Ultra Grip 8.
- hak holowniczy
- czujniki parkowania,
- wyciszenie maski
- domontowane brakujące głośniki z tyłu
- siatka bagażnika plus dodatkowe 3 siatki z aliexpress
- siateczka na telefon w kabinie
- przyciemnienie tylnych szyb folią fotochromową 80%
Żarówki:
- mijania H7 Osram Night Breaker
- drogowe H1 Osram Night Breaker
- przeciwmgłowe H8 Osram Fog Breaker Yellow
Jak już wspominałem klasyk gatunku, którego nikomu przedstawiać nie trzeba 1.6 MPI BSE.
Pojemność 1595cm3, moc 102KM przy 5600obr/min, moment obrotowy 148Nm przy 3800obr/ min przyśpieszenie 0-100km/h 12,3 s, prędkość maksymalna 189km/h.
Wybrałem ten silnik świadomie, ponieważ to najprostrza, najbardziej bezawaryjna oraz najtańsza w naprawach jednostka jaka była montowana w octavii ii generacji. Jeżeli tylko zmieniany jest olej ten silnik jest praktycznie wieczny, a w najgorszym wypadku jego remontu pochłonie jakies 2500zł. Jedyne o czym warto pamietać to profilaktyczne czyszczenie przepustnicy oraz sprawdzenie stanu oleju po forsownej autostradowej podróży. Same odczucia z jazdy octavia z opisywanym silnikiem uznaje za pozytywne, oczywiście nie ma mowy o sprincie, ale jak do statecznego kombi ten silnik bardzo płynnie rozwija moc. Moim zdaniem do spokojnej jazdy z punktu A do B wystarcza. Największy plus tego silnika jest wspomniana elastyczność, która w połączeniu z dość krótkimi przełożeniami skrzyni biegów pozwala na płynne nabieranie prędkości od obrotów nawet poniżej 2 tyś. Na piątym przełożeniu po modyfikacji możemy poruszać się płynnie już od 65-70km/h oczywiście nie mówimy tu o jakichkolwiek próbach wyprzedzania, do tego potrzebna jest solidna redukcja i obroty powyzej 3 tys obr/min, w koncu to silnik wolnossacy. Dodam jeszcze, że prędkość maksymalną katalogową 190km/h bez problemu osiąga, a nawet licznikowe 200km/h z przysłowiowym wiatrem w plecy jesteśmy w stanie uzyskać.
Jak wygląda temat spalania. Mój egzemplarz nie posiada instalacji gazowej i jak na razie przy moich przebiegach nie przewiduje.
W trasie auto na nowym dłuższym przełożeniu 0,74 pali trochę mniej niż oryginał,tzn na tempomacie po korekcie wskazań komputera pokładowego(fabrycznie zaniża o 0,3-0,5 l ):
-100km/h 6.1/100km
-120km/h 7l/100km
-130km/h 7,8l/100km
-140kmh 8,5l /100km
Poza miastem na drogach krajowych bez problemu jesteśmy w stanie zejść poniżej 7 i zbliżyć się nawet do 6.5l/100km zwłaszcza kiedy nie przekraczamy 100km/h.
W mieście spalanie kształtuje się już trochę mniej optymistycznie, bo przy trasach 2-3km z włączoną klimatyzacją spala minimum 12l, przy dłuższych miejskich trasach 10l natomiast jeśli sie postaramy i nie napotkamy na zatory to jesteśmy wstanie zejść do 8,5l/100km.
Reasumując średnie spalanie najczęściej waha się w granicach 7,5l /100km wynik przeciętny
Kilka słów o skrzyni biegów. Jej praca nie nastręcza żadnych problemów, typowo VW-genowska precyzja zmiany przełożeń. Jak już wspominałem oryginalnie przełożenia są krótkie zwłaszcza 5 tka co sprawdzało się w mieście, ale kompletnie nie w trasie. Z tej przyczyny podjąłem ryzyko zmiany przełożenia na 0,74 co zdecydowanie uprzyjemniło komfort akustyczny.
Dzięki powyższej modyfikacji mamy następujące obroty i prędkości na 5 biegu
2000obr/min- 75km/h
2500obr/min- 90km/h
2700obr/mn - 100km/h
3250obr/min- 120km/h
3500obr/min- 130km/h
4000obr/min- 147km/h
4400obr/min- 160km/h
4950obr/min- 180km/h
5500obr/min- 200km/h
Prędkości przy 6 tys obr:
I- 55km/h
II- 80km/h
III -125km/h
IV- 165km/h
Wyciszenie można uznać za wystarczające. W tym momencie na dłuższym przełożeniu oraz po zastosowaniu wygłuszenia maski do 158km/h silnik jest mało słyszalny dopiero powyzej 160km/h, czyli od obrotow okolo 4,5 tys jednostka napędowa zaczyna stanowić główne źròdło hałasu.
Prosto ale bardzo schludnie. Solidne spasowanie dobrych jakościowo materiałów w ciemnej tonacji rozświetlone srebrnym dekorem. Mimo ponad 200 tys km na karku nic nie stuka, ani nie puka. Zużycia nie licząc rączek od zamykania drzwi oraz kierownicy (wymieniłem na nowe)praktycznie nie widać. To duży plus octavii bo jest wiele auto dużo droższych, które po przebyciu podobnego dystansu wyglądają na dużo bardziej zmęczone życiem niż poczciwa skoda.
Poruszając kwestie przestronności, aż trudno uwierzyć, że octavia dzieli wspólna płytę podłogową z Leonem ii giej generacji. Miejsca jest mnóstwo, a bagażnik o pojemności wynosząca 605 litrów przed złożeniem oraz 1655litrów po złożeniu jest wręcz astronomiczny. Nie udało mi się go jak na razie zapełnić nawet podczas 2 tygodniowych wyjazdów do pracy.
Niby konstrukcyjnie bliźniacze z leonem jednakże o zupełnie innej charakterystyce. Octavia nie prowadzi się już tak zadziornie po zakrętach jak leon, za to komfort resorowania mamy zdecydowanie wyższy pro rodzinny.
Standardowe 6 głośniki sprzężone z oryginalnym radiem Skoda Stream. Posiada CD niestety nie posiada MP3 oraz AUX a szkoda...brak przydatnych dodatkow rekompensuje sobie transmiterem fm. Co do brzmienia jest gorsze niż w leonie zwłaszcza, że w leonie miałem dodatkowo wyciszone drzwi. Mimo to nie ma na co narzekać, jest wystarczające w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Mam nadzieję, że długo mi posłuży bo to jedna z ostatnich prostych, bezproblemowych tanich skód.
++++największym pluse tago auta jest jego prostota budowy nie stwarzajaca problemów ani zbędnych kosztów. Duża w tym zasługa wlasnie starej prostej jednostki mpi, ktorej naprawy kosztują grosze
+++ ogromna przestrzeń ładunkowa
++ przestronność kabiny
+ po modyfikacji przełożenie 5 biegu niższe spalanie w trasie oraz obroty adekwatne do prędkości.
+ jakość wykonania oraz solidność
+ jak na 148Nm i tylko 102KM całkiem elastyczny silnik MPI
+ trochę nudna ale ponadczasowa stylistyka
+ całkiem dobre wyciszenie poprawione wyciszeniem maski z TDi
+ całkiem wysoki komfort jazdy
- zawsze mogłoby byc wiecej mocy
Moim zdaniem swego rodzaju osiągnięciem było znalezienie tej octavi w stanie nie wskazującym na przeszłość powypadkową oraz z potwierdzonym w ASO przebiegiem