Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
1990 r.
Świdno
487 cm3
45 KM
39 Nm
6.00 s
Użytkowanie tego motocykla jest bardzo przyjemne i może dostarczyć mnóstwo frajdy. Jest mało kłopotliwy w obsłudze i raczej mało wymagający.
Wszystkie instrumenty rozmieszczone są w logiczny i przemyślany sposób. Pomimo niewielkich gabarytów, nawet większym kierowcom nie będzie za kierownicą zbyt ciasno. Analogowe zegary są bardzo czytelne, choć tego samego nie da się powiedzieć o małych lampkach kontrolek, które w czasie dnia są raczej średnio widoczne. Lusterka dają dobry wgląd w to, co dzieje się za plecami kierowcy.
Ze względu na swoje wymiary i koncepcję zdecydowanie bardziej nadaje się on do jazdy po mieście i na dojazdy do pracy, niż do wykorzystywania turystycznego. W mieście uwidaczniają się wszystkie zalety motocykla takie jak całkiem dynamiczny silnik, znakomita poręczność, niska masa i małe wymiary pozwalające bezproblemowo lawirować między samochodami. Motocykl nawet przy dynamicznej jeździe po mieście zadowala się niewielkimi dawkami paliwa.
Pomimo raczej małych wymiarów wielu użytkowników z powodzenie wykorzystuje swoje GS500 do bliższej lub dalszej turystyki. Takie wykorzystanie motocykla wymaga jednak dokonania kilku przeróbek. Pierwsza to zmiana przełożenia o czym pisaliśmy już wcześniej. Bez tej modyfikacji w czasie jazdy z pasażerem kierowca zmuszony jest do redukcji przełożenia do 5 biegu w przypadku niewielkich wzniesień, czy też przy lekkim nawet czołowym wietrze. Znakomitym ułatwieniem życia motocyklisty w czasie dłuższych wyjazdów jest zainstalowanie stelaża pod kufer. W GS500 jest to o tyle celowe, że na motocyklu z definicji nie ma za wiele miejsca.
Wielu motocyklistów wyposażało swoje 500-ki w całe lub częściowe owiewki. Szczególnie popularne były owiewki firmy FiveStars. Od 2004 roku w niewiele wyższej cenie można nabyć nowego GS’a wyposażonego w fabryczną owiewkę. Tak akcesoryjna, jak i fabryczna owiewka znakomicie poprawiają komfort jazdy w czasie dłuższych wypadów. Ich długość w przypadku jazdy we dwoje jest niestety ograniczona wytrzymałością pasażera, który nie dość, że ma do dyspozycji mało miejsca, to jeszcze zmuszony jest trzymać nogi na wysoko usytuowanych podnóżkach.
Silnik to klasyczna dwucylindrowa rzędówka chłodzona powietrzem z przeciwbieżnie pracującymi tłokami. Głowica silnika mieści dwa wałki rozrządu napędzające po dwa zawory na każdy cylinder. Dobrze wyregulowany i utrzymany silnik odpala bez problemu, niezależnie od tego czy jest ciepły czy zimny. W czasie jazdy wyczuć da się dwoisty charakter jednostki napędowej. Do 7000 obr/min silnik jest delikatny i pozwala na bardzo spokojną i relaksacyjną jazdę, natomiast powyżej tej granicy wyczuwalny jest wyraźny wzrost dynamiki. Silnik osiąga 46KM przy 9200 obr/min i 39Nm momentu obrotowego przy 7800obr/min. W przypadku wspomnianych wyżej konkurentów GS’a przebieg krzywej mocy i momentu obrotowego jest znacznie bardziej płaski i przewidywalny.
Silnik Suzuki ochoczo wkręca się na obroty na każdym biegu pozwalając na dynamiczne przyspieszenia na niższych biegach. Przełożenia 5 i 6 biegu są bardzo długie, co skutecznie ogranicza dynamikę motocykla, zwłaszcza przy jeździe z pasażerem. Przy dynamicznej jeździe należy zwracać uwagę na wskazania obrotomierza. Silnik nie ma odcięcia zapłonu i bardzo łatwo można go wkręcić na niezdrowy dla niego czerwony zakres.
Przednie zawieszenie to klasyczny widelec teleskopowy. Mimo, że dobrze dawał sobie on radę z lekkim motocyklem, to dla wielu użytkowników był za miękki. Od 1993 roku widelce wyposażane są w regulator napięcia wstępnego sprężyn. To proste urządzenie pozwala znacznie lepiej dopasować charakterystykę do indywidualnych oczekiwań kierowcy.
Tylne zawieszenie to wahacz wleczony wykonany ze stalowej belki o prostokątnym przekroju. Nowością w tym zawieszeniu był centralny amortyzator z regulowanym napięciem wstępnym sprężyny. Dziś takie rozwiązanie oczywiście nie budzi niczyjego zachwytu, ale w 1989 roku świadczyło o nowoczesności.
Całość spisuje się bardzo dobrze i nadaje motocyklowi zwinność i poręczność. Zapas stabilności pozwala nie tylko zejść do kolana czy też przytrzeć w zakręcie podnóżki, ale też umożliwia, wspomniane wcześniej, sportowe wykorzystanie GS’a.
Plusy
* niezawodny, trwały silnik
* stabilne zawieszenie
* bardzo dobre hamulce
* wysoka niezawodność całego pojazdu
* możliwość wielu zastosowań motocykla
Z mankamentów najczęściej kojarzonych z GS500 wymienić należy:
* dziwnie i czasem amatorsko wyglądające spawy ramy
* słabe powłoki lakiernicze skutkujące wycieraniem się lakieru i szybkim pojawianiem się korozji (zwłaszcza na ramie)
* korozja układu wydechowego w starszych egzemplarzach
* słabe przystosowanie do turystyki
* problemy z gaźnikami po dłuższym postoju bez uruchamiania
Fajne Suzuki:) Widać, że dbasz o niego:) oby tak dalej:) ode mnie 10/10
Wpadnij skomentować moją A6
Pozdro!
Wypas maszyna 10/10 zapraszam do obejrzenia mojego Charta.Życzę szerokości, dobrych dróg i niezapomnianych przygód;)
Super maszyna :D niech służy :)
Wpadnij do mnie obejzec moja Aprilie
zawsze mi się GSik podobał , jeździłem nim i nawet miałem zamiar kupić ale w ręce wpadł większy brat.
Pozdro i Szerokości
Cuudo, moje marzenie. życze Ci aby jak najdłużej była w takim stanie 10/10 wbijaj do mnie i pozostaw po sobie ślad
Zajebi*** maszyna , aż miło popatrzeć na taką ślicznotkę . Bezawaryjności życzę pozdro :)